שנה א'
תודעה מורחבת, רוחניות ותהליכי ריפוי בראי חקר המוח
פרופ' אביבה ברקוביץ' אוחנה
הקורס מציג מבוא מחקרי וחווייתי למצבי תודעה חלופיים ומורחבים — מצבים שבהם התודעה הרגילה משתנה בממדים כגון תחושת עצמי, זמן, מרחב וסוכנות — כפי שהם נחקרים בפילוסופיה פנומנולוגית, פסיכולוגיה ומדעי המוח. יוצגו דוגמאות ממצבי מדיטציה, פסיכדליה, חלימה צלולה, טרנס וטכניקות נוספות, לצד סקירה היסטורית של תפקידם בריפוי והרנסנס המחקרי המחודש בעשורים האחרונים. הקורס מציע מסגרת תיאורטית קוגניטיבית־מוחית להבנת מצבים אלו, משלבת מחקרי מוח ופנומנולוגיה, ומדגים שימושים קליניים עכשוויים. בממד החווייתי יתורגלו שיטות מדיטטיביות לחקירה פנימית, ובממד המחקרי יידרשו הסטודנטים לבצע מחקר תיאורטי או אמפירי על מצב תודעה לבחירתם ולהציגו בפני הכיתה.
ראש ההתמחות פסיכותרפיה אינטגרטיבית בביה"ס לטיפול, ייעוץ והתפתחות האדם. עוסקת בחקר טכניקות מדיטטיביות ומשני הכרה על תפיסת העצמי,תפיסת מוות ועוד בעזרת טכנולוגיות הדמייה מתקדמות וניורופנומנולוגיה.
טיפול פסיכודינמי במרחב תוך ובין אישי
ד"ר תמר אהרונסון
מטרת הקורס היא להכיר פסיכותרפיה בדגש פסיכודינמי, כמו גם דרכי התערבות מיטיבות על פי המסורת הפסיכואנליטית לאור מספר גישות אינטגרטיביות.
נעמוד על יסודות הטיפול הפסיכודינמי לרבות גישה בסיסית למהות ומבנה של נפש אדם, מהו שינוי, המטרות הטיפוליות, העברה והעברה נגדית, הכוחות התרפויטיים במפגש הטיפולי, כוחו של הקשר הטיפולי, הברית הטיפולית, כוחן המרפא של אמפתיה, אהבה, חמלה, הכלה (ביון) והחזקה (ויניקוט), מיומנויות התערבות כמו הקשבה אקטיבית, שיקוף ופירוש על פי זרמים שונים, מנגנוני הגנה (אנה פרויד, קליין) ובפרט הזדהות השלכתית (קליין, ביון, וניקוט, אוגדן), התנגדות והתמודדות עימה, התמרה ואובייקט מתמיר (בולאס), מרחב מעבר ומרחב משחקי (ויניקוט) העצמי (קוהוט) לעומת האני (פרויד, הארטמן).
ד"ר תמר אהרונסון, החוג לטיפול ייעוץ והתפתחות האדם. מנהלת המרפאה הפסיכיאטרית-פסיכולוגית לחסרי מעמד וזכויות.
מבוא לפסיכותרפיה אינטגרטיבית גוף–נפש–רוח
ד"ר קרן צרפתי
הקורס מציג את התיאוריות והמודלים המרכזיים המשקפים את ההתפתחויות וההבנות העכשוויות בעולם הפסיכולוגיה הסומטית, ההומניסטית והטרנספרסונלית, ומקנה למשתתפים הבנה רחבה ועמוקה של תחום הפסיכותרפיה האינטגרטיבית מזוויות שונות. במהלך הקורס נלמדות הגישות של ההוגים המרכזיים בתחום, נחשפים עקרונות העבודה והמתודות המרכזיות, ונבחנות דרכי היישום שלהן במפגש הטיפולי, תוך התייחסות למרחב שבין גוף, נפש ורוח.
ד"ר קרן צרפתי, מצוות התכנית, שותפה מייסדת של מכון האקומי ישראל ומנכ”לית maps ישראל ארגון ללא כוונת רווח המוביל מחקר וחינוך בתחום הפסיכותרפיה הפסיכדלית.
הדרכה קבוצתית בפרקטיקום
ד"ר אלון רז, איילת דה פיצ'וטו וחני סידיס
בקורס מתקיימת הדרכה קבוצתית על תיאורי מקרה מתוך העבודה הקלינית של הסטודנטים והסטודנטיות במקומות ההתנסות.
במסגרת ההדרכה אנחנו מתבוננים לעומק על סיפור החיים של המטופל\ת, על מערכת היחסים ותהליכים בתוך מערכת היחסים הטיפולית ועל התפתחות התהליך הטיפולי לאור סיפור חייו, מאפייניו האישיים של המטופל\מטופלת, והתהליכים הקורים בקשר הבין אישי.
תהליכי ההתבוננות וההדרכה מביאים תשומת לב לאינטגרציה בין היבטים שונים ומשלימים גוף-נפש-רוח בתהליכי הצמיחה וההתפתחות של המטופל\ת ושל המטפל\ת.
חני סידיס
איילת דה פיצ'וטו
ד"ר אלון רז
קורס מיומנויות יסוד של טיפול אינטגרטיבי
ד"ר אלון רז
בקורס נלמדים כלים ומיומנויות יסוד בשילוב גוף נפש רוח בטיפול.
יש בקורס התייחסות להיבטים יותר דינמיים כגון דרכים שונות להבנה והמשגה של סיפור חיים, חוויות יסוד, חוויות חסרות, ואסטרטגיות התארגנות נפשית מול כאב וקושי (מנגנוני הגנה למשל) .
יש בקורס התייחסות לכלים השמים דגש על האפשרות לכוון ולהיות במגע עם החוויה העמוקה והלעיתים פחות מודעת, כשלעבודה עם החוויה הגופנית ועם דרכים להעמקת ההשתהות והכניסה פנימה (מיינדפולנס) של המטופל\ת והמטפל\ת יש מקום מרכזי בכך.
יש בקורס התייחסות לאינטגרציה בין כלי יסוד של העבודה הטיפולית המסורתית - שיקוף, פירוש, שאלת שאלות לכלים מעולם העבודה הטיפולית הגופנית נפשית כגון עקיבה אחר החוויה הגופנית, יצירת קשר עם החוויה, עבודה דרך הגוף, והעמקה לתוך החוויה החיה עוד ניתן בקורס מקום ראשוני לעבודה עם טראומה מנקודת המבט של טיפול גופני-נפשי-רוחני, ולהבחנה בין אופן עבודת המטפל \ת במצבים שאינם עוסקים באופן ישיר בחוויה טראומתי\פוסט טראומתית חיה למצבים שבהם נדרשת עבודה ישירה עם החוויה הטראומתית.
ד"ר אלון רז, פסיכולוג קליני, מרצה באוניברסיטת חיפה בחוג לייעוץ והתפתחות האדם ובחוג ללימודים רב תחומיים, וכן מרצה במרכזים אקדמיים נוספים.
שנה ב'
פיסוכותרפיה אינטגרטיבית בדגש על הרוח
איילת דה פיצ'וטו
בקורס פסיכותרפיה אינטגרטיבית נלמד תיאוריות ונתרגל כלים מעשיים לשילוב רוחניות בטיפול מתוך ראייה הוליסטית של 4 רמות תודעה - גוף-נפש, רוח ונשמה, עם דגש על התהליך האישי של הסטודנטיות.ים והקשר מטפל.ת-מטופל.ת. נבין מהו ממד הרוח על פי גישות שונות, וכיצד לשלב את ממד הרוח עם כל גישה טיפולית.
הקורס פורס את הדרכים השונות לשילוב מימד הרוח בעבודת הגוף והנפש, תוך דגש על הטיפוח וההתפתחות הרוחנית והאישית של המטפל/ת וחיזוק הקול הפנימי והאותנטי.
תאוריות מרכזיות בהנחיית קבוצות
ד"ר מירית חייבי ברק
טיפול הפרטני מתואר כמרחב של התבוננות, בעוד הטיפול הקבוצתי מתואר כמרחב של התנסות.
בשדה הנחיית הקבוצות מתקיימות סוגי קבוצות שונות ומגוונות, הנבדלות בניהן בשדה הנחיית הקבוצות מתקיימות סוגי קבוצות שונות ומגוונות, הנבדלות בניהן על בסיס אורך חיי הקבוצה, מטרת הקבוצה וסגנון ההנחיה. עם זאת, התאוריה בתחום הנחיית קבוצות, משרטטת מאפיינים ותהליכים בסיסיים המתרחשים בקבוצות באשר הן.
בקורס זה תתקיים:
1. היכרות עם תיאוריות ומושגים בסיסיים מתחום הנחיית הקבוצות.
2. העמקה בתהליכים המרכזיים ובסוגיות המרכזיות של עבודה קבוצתית.
3. חשיפה לגישות הנחייה שונות.
ד"ר מירית חייבי ברק, מנחת קבוצות, מרצה באוניברסיטת חיפה, מכון מנדל למנהיגות בצפון ומכללת תל חי.
פסיכותרפיה גופנית אינטגרטיבית בדגש סומטי
גבריאל שירז
הקורס מתמקד בפסיכותרפיה גופנית אינטגרטיבית בדגש סומטי, תוך הבנה מעמיקה של ביטוי רגשות, חוויות ותהליכים נפשיים בגוף.
הוא משלב למידה תיאורטית וחווייתית עם כלים סומטיים – מגע, תנועה, נשימה והדהוד – לפיתוח מודעות ויכולת טיפולית רב-ממדית.
המשתתפים יפתחו אינטגרציה בין גוף, רגש ורוח, ויתמקצעו בליווי תהליכים טיפוליים דרך הקשבה והבנה סומטית עמוקה. סילבוס:
גבריאל שירז, מטפל פרטני, זוגי וקבוצתי, מורה, מדריך ומנחה בפסיכותרפיה גופנית.
שילוב מימנויות אינטגרטיביות בפסיכותרפיה
מורית הייצלר
בתקופתינו הנוכחית הגוף והנפש נתפסים כשני חלקים של השלם האחד ומספר רב של מחקרים מוכיחים שתופעות סומאטיות מקורן במשברים נפשיים ובעכבות פסיכולוגיות ושהגוף משקף תהליכים נפשיים- רוחניים. אך כיצד ניתן לשלב תובנות אלו בעבודה הטיפולית? כיצד נעבוד דרך הגוף על מנת להגיע אל אמונות הליבה ומקורות הדפוסים הנפשיים? וכיצד נאפשר שיח רוחני בתוך טיפול מבוסס גוף?
בקורס זה נתמודד עם שאלות אלו ואחרות ונשאף להגיע אל תשובות אשר יאפשרו למשתתפים לשלב תפיסות ומיומנויות אינטגרטיביות בעבודתם הטיפולית.
הקורס מבוסס על שילוב בין למידה עיונית ותיאורטית לבין למידה חוויתית והתנסות מעשית בגישות ושיטות טיפוליות שונות. בקורס נסקור ונחווה כמה מעקרונות היסוד של הפסיכותרפיה הגופנית ונלמד כיצד לשלב הבטים מהפסיכותרפיה הדינאמית ומהפסיכותרפיה הטראנספרסונאלית בתהליכי עומק המובילים להתמרה ולשינוי.
מטרות הקורס:
1. להציג ולאפשר שימוש מעשי בעקרונות יסוד כגון: עיקרון האורגניות, אנרגיה אנכית ואופקית, מבני אישיות פסיכו-פיזיים, גבולות אנרגטיים-פיזיים, דפוסים והעברות בין-דוריות ועוד.
2. להרחיב את ‘ארגז הכלים הטיפולי’ של המשתתפים על-ידי התנסות בטכניקות טיפוליות אינטגרטיביות.
3. לחקור את מושג 'ההנכחה הגופנית’ ומקומו בתהליכים פסיכו-דינאמיים וטראנספרסונאליים.
4. לפתח מודעות מכילה וחומלת ל ‘מטפל הפגוע’ ולמקומו והשפעתיו על מערכת היחסים הטיפולית.
5. לחקור ולהתנסות בעיקרון השיחזור כרעיון מארגן בתפיסה הטיפולית האינטגרטיבית.
מורית הייצלר, פסיכותרפיסטית גופנית אינטגרטיבית.
קורס התמקדות (Focusing) בשילוב אומנויות
חני סידיס
יומיים אינטנסיביים לסטודנטים בשנה ב' בסוף סמסטר א' בימי שני בין 8:30- 16:00
על הקורס
הקורס מציע מרחב לימודי-חווייתי המשלב בין גישת ההתמקדות (Focusing) לבין תנועה, יצירה, דימויים וזכרונות, מוסיקה, עבודה עם חפצים וקלפים, וספרות. שילוב זה יוצר גישה אינטגרטיבית עמוקה המאפשרת מפגש חי עם החוויה הגופנית-רגשית ועם הידע האינטואיטיבי של האדם. עבור הסטודנטים זו הזדמנות להכיר כלים פשוטים וישימים מעולמות הגוף-נפש לקבוצות וליחידים, ולתרגל נוכחות, הדהוד והקשבה אותנטית.
הקורס מזמין את המשתתפים לפגוש את ה־felt sense דרך אומנויות שונות, להעמיק את הנוכחות הגופנית, ולפתח מיומנויות הקשבה עדינות לעצמי ולאחר. זהו מרחב למידה בטוח של התנסות, יצירתיות ותנועה, המשמש כמעבדה חיה למפגש עם שכבות עמוקות של החוויה האנושית. הקורס מזמין את המשתתפים למסע אישי-מקצועי שבו ניתן יהיה לפגוש רבדים חדשים במערכת היחסים עם עצמם ועם האחר - במיוחד במרחבים שבהם
המילים לבדן אינן מספיקות.
שנה ג'
ACT
מיכל כהן
תרפיית קבלה ומחויבות ACT היא אחת הגישות המרכזיות בקבוצת של התערבויות מבוססות קבלה (הגל השלישי בCBT ). מטרת הטיפול באקט היא פיתוח גמישות פסיכולוגית: לאפשר למטופל לחיות בהתאם לערכים שלו או שלה, תוך ויתור על ניסיונות עקרים לשלוט בחוויה הפנימית או להימנע מחוויות לא נעימות.
הקורס ישלב למידה תיאורטית והתנסות אישית בששת תהליכי הליבה של הגישה: קבלה לצד הפרדה קוגניטיבית, קשב גמיש להווה לצד תפיסת עצמי גמישה ומסתגלת, הבהרת ערכים לצד פעולה מחוייבת.
מטרת הקורס הקניית היכרות ראשונית: תיאורטית, חוויתית ומעשית עם המאפיינים, העקרונות והכלים היחודיים של גישת אקט, בזיקה לגישות אחרות מעולם ה CBT ועקרונות הפסיכולוגיה בודהיסטית.
מיכל כהן, פסיכותרפיסטית בגישת ACT, מרצה באוניברסיטת חיפה ובמרכז שילוב.
הנחיית קבוצות וטיפול במבט בין תרבותי
ד"ר יעל רז
החברה הישראלית מורכבת ממגוון רחב של קבוצות אתניות, תרבותיות, דתיות ומגדריות, ופועלת בתוך מציאות של ריבוד ואי-שוויון. מטפלות ומטפלים, מנחות ומנחים, פוגשים בעבודתם אנשים הנושאים עימם זהויות שונות, מגדר, מוצא, תרבות, דת, נטייה מינית, מגבלה, ומעמד סוציו-אקונומי, כאשר יחסי הכוח המובנים במפגש הטיפולי עשויים לעורר מתחים, עיוורון תרבותי או אי-הבנות.
הקורס מזמין את הסטודנטיות והסטודנטים למסע חווייתי ומעמיק של למידה עצמית ומקצועית, שמטרתו לפתח מודעות תרבותית, רגישות הקשרית ומיומנויות רפלקטיביות הנחוצות למתן טיפול אתי, רגיש תרבות ומבוסס
הכלה. דרך קריאה ביקורתית, התנסות חווייתית, משחק ותנועה, ייבחנו השפעות הזהות של המטפל.ת ושל המטופל.ת על מערכת היחסים הטיפולית, והאופנים שבהם טיפול יכול להפוך גם לכלי של צדק חברתי והעצמה.
במהלך הקורס נעמיק בתיאוריות ומושגים מעולם הטיפול הבין-תרבותי, נתרגל טכניקות הנחיה מגוונות ונבחן כיצד הן מאפשרות או חוסמות שיח של הכלה ומפגש בין זהויות. הקורס משלב למידה עיונית עם חוויה גופנית ורגשית — מתוך תפיסה הרואה בגוף, בנפש, ברוח ובקהילה מרחב אחד של ריפוי.
שלוש אבני הדרך המרכזיות של הקורס הן:
1. פיתוח הבנה ויישום של עקרונות טיפול בין-תרבותי – היכרות עם מושגי יסוד ותרגומם לאינדיקטורים טיפוליים מעשיים.
2. למידה והתנסות בהנחיה בין-תרבותית – התנסות מעשית במיומנויות הנחיה ובבניית מרחב קבוצתי מאפשר ומכיל.
3. רפלקציה והתפתחות אישית ומקצועית – בחינה של זהות המטפלת/המנחה והמיקום החברתי-תרבותי שממנו היא פועלת.
הקורס מציע חוויה של למידה מעמיקה, ביקורתית ורגישה, המשלבת חשיבה טיפולית, עיון תיאורטי, ועבודה חווייתית עם הגוף, הרגש והקבוצה כבסיס לטיפול רגיש, מחובר ומשמעותי בעולם רב-תרבותי.
ד"ר יעל מאיר, פסיכולוגית קלינית מומחית, חברת סגל בכירה בבית הספר לטיפול, ייעוץ והתפתחות האדם באוניברסיטת חיפה, ועמיתת מחקר בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בריטיש קולומביה (UBC) בקנדה.
AEDP – פסיכותרפיה דינמית חוויתית מואצת
עידית קוביצקי
הקורס מציע מפגש עם גישת הפסיכותרפיה האינטגרטיבית AEDP, פרי פיתוחה של ד"ר דיאנה פושה ((Diana Fosha. AEDP הינה גישה המתמקדת בכוחות הריפוי והשינוי המולדים, הקיימים בכולנו, ורותמת אותם לטובת תהליכי החלמה רגשיים. הגישה מבוססת על אינטגרציה עשירה ומורכבת של מגוון תחומי ידע ( פסיכולוגיה דינאמית, נוירו-ביולוגיה, תיאוריית ההתקשרות, ידע מתחום מדעי המוח, גישות מבוססות מיקוד גופני ומיינדפולנס, ומחקרים בתחום שינוי וטרנספורמציה).
הגישה מהווה מודל תאורטי ו'מפת דרך' המאפשרת למטפל האינטגרטיבי לקדם תהליכי שינוי בטיפול, ובו זמני להרחיב ולהעשיר את עשייתו הקלינית על ידי שילוב ומיזוג תחומי ידע וניסיון מגוונים. העבודה בגישת ה –AEDP הינה ממוקדת גוף-רגש-קשר, קרובת חוויה, ומזמינה את המטפל להרחיב ולהעמיק את נוכחותו הטיפולית על ידי טיפוח מיומנות של מעקב אחר האינטראקציה הטיפולית מרגע-למשנהו (moment-to-moment) ליצירת התקשרות בטוחה ואיפשור של צמיחה מיטבית.
הקורס משלב בין למידה תאורטית ולמידה חוויתית התנסותית (באמצעות תרגול מעשי, וצפייה בקלטות קליניות).
עידית קוביצקי- תרפיה במוסיקה (MA), פסיכותרפיה בגישת AEDP, מוסמכת ברמת מאסטר בתרפיית נשימה אינטגרטיבית מטעם "Integration Concepts".